Bogserbåten Pilen av Kappelshamn kommer så snart vädret tillåter att dra in den Grekiska haveristen Pola (f.d. Waxholmsbolagets ”Ejdern”) till hamn. Haveristen, som ligger utanför Kristianopel i Kalmarsund, har tätas och provlänsats.
Kommentar: Detta var inte bra för Bengt-Olof och Trissan. Släkten såg här sin chans att slå kilen kraftfullt mellan de två, detta kommer att klargöras och avhandlas i bok 5.
Med anledning av detta så kommer det att bli ett tidsrum som inte kommer att beskrivas här.
Bild: Ejdern vykort hämtat från lådan.
Fakta från www.skargardsbatar.se
1953
Levererad av Travewerft, Lübeck som Ejdern till Rederi AB Saltsjöfart (Saltsjöbanan).
1956
Uthyrd till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Passbåtstrafik i
Stockholms skärgård.
1956
Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.
1958- 08
Grundstöter vid Ingboskär efter ett maskinhaveri. Får stora skador på skrovet.
1968-04
Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm. Trafik på traden Årsta havsbad – Utö.
1971
Såld till Kreta i Grekland och omdöpt till Pola. Fartyget tas innan avfärd in på Djurgårdsvarvet där det förbereds för den långa resan genom att alla fönster och ventiler svetsas igen.
1971-05-21
På resan mot Grekland får fartyget maskinhaveri och grundstöter utanför Kristianopel i Blekinge. Efter att ha blivit bärgad kapas överbyggnaden vid skorstenen.
Senaste kommentaren
25.11 | 20:57
testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com
24.11 | 21:19
sjogubben@gmail.com
24.11 | 16:54
Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period
17.10 | 20:17
Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar
Dela den här sidan