Sedan bärgningspontonerna ODEN och FRIGG utrangerats beslöt Neptunbolaget att i stället låta bygga en sjögående 400 tons pontonkran. Den nya kranen, MAGNUS VII, registrerades i Tyskland i det för ändamålet nybildade dotterföretaget Neptun Bergungsgesellschaft m.b.H. i Hamburg.
Dr att säkerställa ett eventuellt behov av ytterligare lyftkapacitet etablerades ett nära samarbete med Ulrich larms G.m.b.H. &, Co i Hamburg.
Under bild
Transport av Munck ”Self-Loader” däckskran (ca 200 ton) för uppmontering på ett större torrlastfartyg.
Transport av Munk "Self-Loader" däckskran (c:a 200 ton) för uppmontering på ett större torlastfartyg.
Här lossar Magnuskran en utav Goliat pråmarna.
5 Magnuskranar vid bärgningen av Alabama 4 st lyfter 400 ton och en lyfter 800 ton
Magnuskran som här bytt namn till HEBE l och Hebelift vid bärgning i Ystads hamn när Hewelius ramlade på kajen
Magnus har lyft haverist från grund och här på väg in i Kalmar hamn
Neptuns har lämnat tyska samarbetet med U Harms här är deras egna kranar som bärgar Kabona.
se även denna länk
http://www.tugboatlars.se/Tjornbron.htm
Sven-Erik Hjulström
06.04.2019 06:28
Här blev det lite felskrivet, kranen heter inte hebe 7, det är Hebelift 3.
Var själv med om bergningen av Jan Hewelius i Ystads hamn
Senaste kommentaren
25.11 | 20:57
testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com
24.11 | 21:19
sjogubben@gmail.com
24.11 | 16:54
Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period
17.10 | 20:17
Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar
Dela den här sidan