1976-77 Rödabolaget Stockholm

Karl i Göteborg

Karl i Göteborg

Året är 1977.

Det är slutskedet på de uppdragen vid Neptunbolaget i Norge.  Stig hade de senaste åren varit ombord på kättingläggaren Sleipner och Tyska Neptunus lyftkranarna, dels i Stavanger men också i den djupa fjorden utanför Åndalsnes i Norge. Där han hade fått syssla med ankarläggning, förtöjning av betongmonster så kallade Condeeper ute i fjordarna. I detta arbete sysslade han med allt från att vara kock, städare, maskinist, matros, skeppare till lastbilschaufför.

Den nya tiden för Stig innebar att sitta på bogserbåten Axel förtöjd vid Neptunbolaget bärgningsstation vid Gåshaga, längst ute på Lidingö. Stig hade blivit anställd som Skeppare vid Transportbolaget i Stockholm. Maskinisten var från Umeå eller Luleå. De var två man i besättningen som båda kom från Neptunbolaget. Detta höll ju inte så värst länge, det var ju tänkt att Stig skulle ha Axel som skeppare, men det behövdes mer folk än de två.

Här blev Karl omkörd och omkull dragen av ett fartyg som skulle lasta malm vid malmkajen i Luleå maskinrummet och bostäderna blev vatten fyllda så att KARL blev ut av order.

Axel far då i väg till Luleå. Dockar Lunde varv för översyn på upp resan. Här hämtas då HERBERT upp till Stockholm. För att ersätta AXEL. Karl kom hemsläppandes till Gåshaga där ett gäng som bestod av Skeppare Wigg, Maskinchef Lars Ström, maskinisten Jörgen Svensson. Båsen Sune.

Efter någon vecka så var Stig och sprang runt på bogserbåtarna i Stockholms hamn. Det var Trio som Stig körde mat ut i skärgården med, på grund av isen.  Det var Ivar som han drog Stockholmstads små pråmar, från Norra Hammarbyhamnen till Hornsberg med någon last sten som kommit med båt från något land i öst. Det var Tor som Stig drog Johnsson skepp med till Kafferosteriet Gäddviken.  Det var Bill som han drog tankers till Telegrafberget med.  Det var Starkodder som bröt is vid söder Mälarstrand och fastnade i en hög med dumpade personbilar nedanför bryggeriet.  Det var Starkgrogg som drog tankers till Rasta. Det var Thetis som Stig jobbade med i hamnarna Södertälje och Nynäshamn.  Och det var Bull som han var på jobb med vid Finnbodavarvet och i hamnen Stockholm. Med andra ord så sprang han liksom runt. Ibland kände han nog inte riktigt var han egentligen befann sig någon stans bland alla båtar.

Här blir också Neptun Leif Nordgren utbytt mot TB- s Eiderbäck. Stig har en minneslucka på någon månad här. Han vet att han åkte till bogserbåten Axel i Luleå och drog malmbåtar.  De var dubbla gäng och de bodde i en lägenhet på Örnäset. Man körde dygn om dygn, det var Signalstation som var deras ordergivare.

Under den tiden som bogserbåten Axel var i Luleå, så ersatte bogserbåten Herbert henne i Stockholm. Bogserbåten Karl låg då på Gåshaga, Neptuns bärgningsstation för renovering efter att ha slagit runt uppe i Luleå och blivit vattenskadad inombords.

Deras förtöjningsplats var vid gamla malmkajen, vid plåtskjulet med Neptuns förråd full med bärgningsmateriel.

De hade en matros ombord vars bror var Lots, han levererade mängder av sik på morgonen. Så mycket fisk blev det för besättningen, alla dess former för besättningen.

Vid ett tillfälle så var de på jobb med ett stort fartyg var lastat med kol, de skulle in till hamnen för lossning. Axel hade kopplat fören denna dag, sen tidigare var det fördelning gjord mellan båtarna, varan dag akter båt och varannan dag förbåt. Akterbåten hade det kortaste och minsta jobbet därför för rättvisans skull kom detta till stånd. Bogserbåten Viktoria skulle koppla aktern när de kom in i hamnbassängen vid kolhamnen. Nu var det så att detta var under den tidsperioden när det muddrades för ”Stålverk Åttio”.  Något hade rullat ner i rännan förmodligen en sten av större format. Som Stig minns detta var det i jämnhöjd med oljekajen. Lotsen undrade vad som inträffade, ligger Vi still?

Stig svängde lite babord, fören vred sig åt samma håll. Sen vred han åt andra hållet. Hon vred sig, men rörde sig inte framåt. Viktoria blev utkallad och kopplade aktern, drog lite akter över. Lastbåten släppte botten, Stig höll upp Axel i enslinjen, helt sakta fram i maskin, så var dem inne i hamnbassängen, vände runt och fick henne till kaj så hon kunde börja lossa sin last.

 Det var skeppare från tre olika håll under denna sommar i Luleå. De var två från Stockholm varav en från Neptun vid namn Erland Andersson, en från TB transportbolaget som var Stig, en från Röda bolaget i Göteborg och en från Malmö bogser. Alla ingick ju i Broström koncernens ägande vilket gjorde att man fick träffa folk inom det nya rederiet Neptun Rödabolaget som företaget namn var under den tiden.

Någon gång i månadsskiftet augusti september var det då dags att för rödabolaget att lämna Luleå. Det hade kommit en ny bogserare från varvet. Så Rödabolaget Neptun eller vad nu namnet var på företaget som vi jobbade åt var överflödiga. Resan till Stockholm och efter ett dygn så ankomst dit, byte samma dag till Herbert för förflyttning av denne till Göteborg. Någon timme efter deras ankomst till hemmahamnen så var det att åka tåg igen.

Så var Stig då hemma i Stockholm igen.  Stig blev nu Skeppare i avlösargäng, ett gäng som innehöll Skeppare, maskinist, matros och motorman. Fyra fasta gäng som vandrade efter schema. Och så vårt gäng, nummer fem som bara visste att vi fanns ett gäng som körde allt som rörde sig på vatten. Sjukdom, slut på arbetstiden ledighet hos de andra, så fick de rycka in. Med andra ord de körde allt som flöt inom bolaget. Pråmar kranar all de olika båtar som nu ingick i den nya flottan.

 Bogserbåten Karl var nu färdig renoverad, låg på station i Nynäshamn. Bull, Axel, Thetis, Starkodder, Bill, Tor, Starkgrogg (Tebe) och Ivar. Trio var såld i detta läge.  Här någonstans såldes också Starkodder. Och med detta så kom bogserbåten Heimdal till Stockholms hamn. Med detta som bakgrund är Vi framme i september 1977.

Stig har Axel på uppdrag i Södertälje. Vilket vännen Lars lyckades fotografera vid flera tillfällen. Det var mycket jobb i Södertälje hamn på den tiden för bogserbåtarna.

Denna höst kom det in ett av Wallenius fartyg med nya personbilar till Södertälje uthamn. Det var två bogserbåtar som tog in henne. Bull i fören och Tebe var akter båt. Kopplade fast - förbåten utanför Brandalsund. Under den tiden fanns ännu beredskapsbron kvar i Brandalsund. Syns på foto av Tor vid ett tillfälle.

 Vad Stig minns av detta var att kraftledningen som går i luften från Igelstasidan bort mot Oljehamnen. Det var ett problem som det talades om hela morgonen men lotsen ombord förklarade att det inte blev något problem. Fartyget fastnade inte i denna el ledning, men nära såg det ut både från landsidan och nere från bogserbåtarna.

 Nästa jobb börjar i Stockholm på Thetis, går till Nynäshamn.  Assisterar tillsammans med Karl in ett ryskt tankfartyg vid namn Talsy. När det har förtöjt i Nynäshamn vid oljekajen. Går sedan Stig med Thetis upp till Södertälje meningen är att de skall ta in en rysk tanker med namnet Tsesis.  Ett systerfartyg till Talsy som Stig hjälpte in tidigare i Nynäshamn. Tor har gått ner via Mälaren till Södertälje från Stockholm. De två var på plats och låg och inväntade Tsesis.  Men Tsesis kom inte upp till Södertälje. Hon hade hittat en grynna ute vid Fifång. Denna grynna får så småningom en egen historieskrivning.

Fortsättning i boken Skepparen Stig finns i webb butiken

Kommentarer

Bengt-Olof

25.11.2022 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

Bengt-Olof

24.11.2022 21:19

sjogubben@gmail.com

Marianne Reinemar

24.11.2022 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

Senaste kommentaren

25.11 | 20:57

testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com

24.11 | 21:19

sjogubben@gmail.com

24.11 | 16:54

Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period

17.10 | 20:17

Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar

Dela den här sidan