POLA liggande i Kristianopel, väntar på uppgörelse med ägarna och försäkringsbolaget bilden från FB
Bild: I Visby ligger nu – efter ett halvår- Bengt Lindgrens bogserbåt Pilen, och strax akter om henne det bärgade fartyget ”POLA”. Det gamla namnet, som ”POLA” hade som Vaxholmsbåt, ”Ejdern” lyser ännu igenom.
– Av Björn Smitterberg –
Med hjälp av sin bogserbåt Pilen har Bengt Lindgren, Hangvar, lyckats bärga en Vaxholmsbåt. Bärgning skedde i somras, men först nu har han dragit fartyget till Visby.
– Jag har haft ”Pola” liggande i Kristianopel i södra Kalmarsund sedan den 15 juli, säger Bengt Lindgren. Det var då vi bärgade henne. Det var en ganska enkel bärgning. Det tog bara tre timmar.
Anledningen till att Bengt Lindgren tog ”Pola” till Visby är att försäkringsbolaget har backat ur och vill inte betala något. ”Pola” var tidigare en Vaxholmsbåt och gick under namnet Ejdern. Båten köptes av några greker och man gav sig iväg söderut. Men i södra Kalmarsund sjönk båten och grekerna övergav den. Den hade ställt sig på ett grund och båten låg i marvatten - det vill säga vattnet gick upp till däck.
DREV MOT FISKENÄT: – Där nere i Kalmarsund är det stora förändringar i vattenståndet. Vi la oss helt enkelt och avvaktade. Sen kom några fiskare och talade om för oss att ”Pola” höll på att driva på deras nät så då gick vi ut och hämtade henne.
– Nu har hon plundrats på en hel del, tvättställ och en massa annat. Men tullen och polisen har plockat fram det mesta. När försäkringsbolaget inte ville vara med längre bestämde jag mig för att ta henne till Ronehamn. I dag skall jag hjälpa till med sjösättningen av oljecisternerna söder om fiskhamnen i Visby så därför gick jag in här i stället. Och så skall jag hämta ”Piltank i Kappelshamn och ta med henne till Ronehamn också.
”Piltank” – det lilla tankfartyget- har Bengt Lindgren sålt till stockholmare som köpt båten för att gå med olja i Stockholms skärgård. Men innan dess måste ”Piltank” upp på slipen i Ronehamn för översyn och klassning, hon är nämligen inte klassad och måste därför bogseras till Ronehamn även om hon kund gå för egen maskin.
Vad som sedan skall ske med ”Pola” är ännu oklart. Bengt Lindgren har en del idéer för båten. Bland annat bli arbetsbåt för de gotländska hamnarna. Men risken är också stor att ”Pola” skrotas också.
Senaste kommentaren
25.11 | 20:57
testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com
24.11 | 21:19
sjogubben@gmail.com
24.11 | 16:54
Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period
17.10 | 20:17
Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar
Dela den här sidan