GA den 29 april-70: Propellerhaveri för Ketty.
M/f Ketty av Visby råkade under helgen ut för propellerhaveri utanför Stockholm på gång mot Visby. Inga varvsplatser fanns lediga i Stockholm, varför Ketty bogserades med bogserbåten Pilen till Visby, dit man anlände på tisdagsförmiddagen. Efter lossning bogserades Ketty vidare till Ronehamn för reparation på slipen där.
GT den 29 april – 70: Isen nära sätta fartyg på grund utanför Visby
Snart maj månad och ännu isproblem för båtarna utanför Visby! Igår kväll var lastfartyget Ketty nära att med isen driva in på land utanför strandpromenaden i Visby. Lastbåten Sudersand hade samtidigt problem att ta sig ut ur Visby hamn – hon fastnade i inloppet!
Ketty, som skadat propellern och bogserades av Pilen från Kappelshamn, lämnade Visby i går kväll för att gå till Ronehamn.
Men isen var besvärlig och efter två och en halv timme hade man bara nått i höjd med Kruttornet, alltså en sträcka på en kilometer! Pilen hade det svårt att hålla Ketty från land och det var flera gånger mycket kritiskt.
Efter 3,5 timme var man utanför Norderstrand och hoppades att komma ur isen.
Pilen hade tidigare hämtat Ketty i Stockholm sedan fartyget råkat ut för propellerhaveri. Det fanns inte plats på något varv i Stockholm, varför Pilen bogserade fartyget till Visby. Igår kväll fortsatte man till Ronehamn för reparation. Att man valde att gå norr om Gotland berodde på stormvarning från sydväst. Man räknade med att gå i lä av ön och eventuellt avvakta i Fårösund.
Sudersand, som lämnade Visby hamn igår kväll, fastnade i isen alldeles vid utloppet i hamnen. Han fick stöta sig fram bit för bit för att kunna ta sig ut.
GT den 30 april – 70: Pilen från Kappelshamn och lastfartyget Ketty, som är under bogsering mot Ronehamn för reparation, klarade sig ur isen utanför Visby natten onsdagen. Nu avvaktar man i Fårösund för att få bättre väder att fortsätta.
Kommentar: Under denna resa utanför Visby i isen, blev det tvärstopp i en isvall. Bengt-Olof var inte helt skärpt utan slog i stalldörren med huvudet av detta fick han en större huvudskada och måste sys med 24 st. stygn i huvudet. Detta gjordes vid akuten i Visby lasarett. Bengt-Olof klev av Pilen gick på isen in till den väntade doktorn syddes gick sedan ut igen samma väg till Pilen, som inte hade förflyttat sig mer än ett par hundra meter på sin resa mot Ronehamn. Efter några timmar kom de så ut ur isen och kunde kryssa mellan isflak i alla möjliga dimensioner. Uppe vid Stenkyrkehuk, låg det mer än hundratal sälar uppe på isen och studerade Pilen och hans transport av Ketty. Utan att bry sig helt enkelt. Bengt-Olof fick avlösning i Fårösund då han inte mådde så bra efter äventyret med doktorns arbete vid Visby lasarett.
Anders Jälmsjö
11.04.2015 18:12
Hey Bengt-Olof!
Jag håller på att skriva en artikel om Ketty som vrak och hennes historia. Det vore kul att få citera dig och kanske du har foto på skutan?
Senaste kommentaren
25.11 | 20:57
testa
stig.stigfinnare@live.se
sjogubben@gmail.com
24.11 | 21:19
sjogubben@gmail.com
24.11 | 16:54
Min pappa jobbade med både Hera och Juno på Neptun samt hade kontor i Gåshaga på Lidingö från -76 eller -77 till -87. Det vore fantastiskt om jag kunde hitta nån som jobbade med honom under den period
17.10 | 20:17
Vad fint om tavlan var rädd om den och stolt över din farfar
Dela den här sidan